Marknadsföring som ingår i arvodet

Du betalar mäklaren bra och vill ha ut det mesta för pengarna. Mäklarens uppgift är att se till att profilering och marknadsföring av bostaden ska ske på ett sätt som är verklighetsförankrat. Man får inte lura spekulanter genom att marknadsföra bostaden på ett sätt som gör att det inte går att fatta ett köpbeslut på verkliga fakta – att göra det är olagligt. Likaså är det inte enligt reglerna om mäklaren skulle ändra eller retuschera foton som tagits i bostaden utan att ange att detta är utfört. Foton får inte på något sätt vara missvisande.

Man kan nog säga att mäkleriet för en skicklig mäklare är lönsamt, och som säljare vill man naturligtvis också ha ut så mycket pengar som möjligt. Därför är den marknadsföring som mäklaren utför mycket viktig och precis som i andra branscher har denna tjänst utvecklats under åren. Tjänsten har gått från textannonser och till salu-skyltar vid bostadens entré till virtuella visningar online. Idag söker de flesta människor bostäder online.

Rätt marknadsföring = Rätt köpare

Marknadsföring som ingår i arvodet vid försäljning av bostad

En marknadsplan och en välplanerad process är viktigt eftersom en välplanerad försäljning gör att rätt köpare kommer att intressera sig för bostaden. Fotograferingen har blivit ännu mer betydelsefull eftersom spekulanterna tittar på bostadsbilder sida vid sida på mängder av hemsidor. Här är profilering helt avgörande för att attrahera rätt köpare – det vill säga, hur lägenheten fotograferas och presenteras. Säljande texter och information är viktiga och ska utformas efter den målgrupp som mäklaren utifrån sin erfarenhet bedömer har mest intresse av bostaden.

De traditionella kanalerna lever fortfarande men i mindre omfattning än för några år sedan. Annonser i tidningar förekommer, men mest satsar mäklarna på de många sajter där spekulanterna surfar runt för att söka bostäder. Alla mäklare har förstås en egen hemsida av olika interaktiv nivå och man annonserar på sociala media och i sitt fysiska skyltfönster samt vid bostaden. Utskick i brevlådor förekommer men har minskat.

För att finna spekulanter nyttjar mäklaren egna register där man har listat vilken typ av bostad olika potentiella köpare söker. Här kontaktar man löpande människor som har anmält intresse för bostadsköp.

Planerar du att sälja en bostad?
Hittamäklare.se
 hjälper dig att samla in offerter och jämföra de olika mäklarna som är aktiva i ditt område. Offerterna kan du sedan använda när du skall välja mäklare samt när du skall förhandla om arvodet med den mäklare du vill anlita. Det är helt gratis och du förbinder dig inte till något när du gör en ansökan.

Vilka marknadsföringskanaler är viktigast?

Det råder ingen tvekan om att internet är den ledande och allra viktigaste kanalen – men det handlar också om mäklarens förmåga att nyttja denna kanal eftersom konkurrensen har ökat lavinartat. Med ”nyttja kanalen” menas på vilket sätt man marknadsför och profilerar objektet, samt vilka digitala verktyg man använder för upplevelsen av objektet. Detta är mer avgörande än man kan tro och kommer att bli tungan på vågen i framtiden.

Om du ska surfa och leta efter en bostad finns det många sajter, den ledandet är hemnet.se dit mäklare betalar en abonnemangsavgift. Hemnet har närapå blivit ett begrepp för de som ska söka bostad, per automatik slussas dessa annonser även ut till andra sajter där man kan söka bostäder. Du som säljer din bostad betalar en avgift till Hemnet som baseras på det utgångspris som bostaden betingar. Se Hemnets priskalkylator och räkna ut kostnaden för marknadsföring.

Kort sagt kan man säga att rätt utförd och riktad annonsering online över sociala media är bra, framförallt om mäklaren lyckas få annonsen att cirkulera i olika sajters eller människors flöden. Detta gör att den syns på många ställen. Vi har nämnt mäklarens eget register som en bra kanal där det också går att marknadsföra bostaden – fördelen är att man vet att mottagarna är köpvilliga. Om mäklaren tidigare sålt en bostad som liknar din kan det finnas en hel grupp intresserade spekulanter i mäklarens register.

Numera sker mäklarens annonsering i exempelvis lokaltidningar mera för att hävda ett ”varumärkesrevir” eller för att visa att man existerar i närområdet. Om detta fortfarande har betydelse är svårt att säga.

Virtuella visningar

Det finns flera kanaler som mäklaren använder, förutom sin egen personlighet som självklart är en påverkansfaktor när köparen kommer i kontakt med mäklaren. En av de mest betydande kanalerna för marknadsföring är den digitala kanalen, från annonsering med bilder till upplevelse av bostaden. Innovativa mäklerier som är uppdaterade använder sig av VR (virtual reality). Du kan sitta hemma i soffan och promenera genom bostaden du är intresserad – du kan gå på visning vilken tid på dygnet du önskar. Det är normalt att man stannar längre på en virtuell visning än på en fysisk visning vilket kan göra skillnad för köpbeslutet. En yngre spekulantgrupp menar också att de definitivt kan köpa en bostad som de enbart sett på en virtuell visning – detta enligt en undersökning som utfördes av Mäklarhuset.

Det intressanta med den virtuella visningen är att spekulanterna redan här kan utforma bostaden – ofta i 3D – som de vill, flytta runt möbler, måla om och se hur det ser ut om de får göra de ändringar de vill. Detta betyder oerhört mycket för intresset. Allt detta är fingervisningar om vart vi är på väg även inom mäkleriet. De generationer som växer upp nu kommer att vara professionella ”digitalister” när de blir äldre, vilket gör att genomslaget av digitaliseringen kommer att stärkas allt mer.

Glöm ej!
Jämför mäklarna och deras arvoden/provisioner med hjälp av hemsidan Hittamäklare.se så att du undviker att betala onödigt mycket i provision.

Använd offerterna när du skall välja mäklare och när du skall förhandla om arvodet med den mäklare du vill anlita. Det är helt gratis att skicka in en ansökan hos Hittamäklare och du förbinder dig inte till något.

Foto av författare
Joakim har arbetat som fastighetsmäklare i ca 10 år och har studerat fastighetsförmedling på Högskolan i Väst under 3 års tid. Han vill via sina guider förmedla kunskap till läsarna och hjälpa dem att fatta bättre beslut vid köp och försäljning av bostäder.

Lämna en kommentar

Hojjo Sverige AB
Ytterbyvägen 5C
442 30 Kungälv
Org nr: 559122-2780